پروپوزال تعیین ارتباط سبک رهبری و شیوه های اعمال قدرت مربیان با میزان رضایت مندی ورزشکاران

پروپوزال تعیین ارتباط سبک رهبری و شیوه های اعمال قدرت مربیان با میزان رضایت مندی ورزشکاران

پروپوزال کارشناسی ارشد مدیریت؛ تعیین ارتباط سبک رهبری و شیوه های اعمال قدرت مربیان با میزان رضایت مندی ورزشکاران

بیان مسئله:
سبک رهبری، نماد بیرونی تفکرات و شخصیت مدیران است که بصورت الگوی پایدار در صحنه عمل مورد مشاهده کارکنان قرار می گیرد (مولر و ترنر ، 2009) سبک رهبری بصورت الگوی پایدار در صحنه عمل مورد مشاهده قرار می گیرد رهبران اثر بخش، اساسی ترین و نایاب ترین منابع هر سازمان هستند ، اکنون بیشتر سازمان ها در کشورهای گوناگون جهان می کوشند تا افرادی را در پست های مدیریتی بگمارند که توانایی لازم را برای رهبری اثربخش داشته باشند(مهداد، 1381).

از طرفی، بهبود مهارت های ورزشکاران تحت تاثیر دامنة وسیعی از عوامل، از جمله مهارت های پایه و همچنین آمادگی جسمانی، تکنیکی، تاکتیکی و روانی آن هاست. تعامل مربیان و ورزشکاران همیشه به عنوان عاملی تعیین کننده در عملکرد ورزشی مورد توجه بوده است(سرپا ، 1999). با توجه به اهمیت جنبه های روانی ورزشکاران، روان شناسی ورزش به مربیگری توجهی ویژه دارد(رابینز،1385).

و این توجه در مورد اهمیت سیک های مربیگری که بر عملکرد و جنبه های روانی ورزشکاران تاثیر دارد، اهمیت بیشتری دارد و توجه روان شناسان ورزشی را به خود جلب کرده است(جوآن ،2006). پژوهش های هرن (1992) درمورد سبک های رهبری نشان داد نوع رفتاری که مربی از خود نشان می دهد، تأثیر قابل توجهی بر عملکرد و ویژگی های روانی ورزشکاران دارد. یکی از ویژگی های روانی ورزشکاران که از سبک مربیگری مربیانشان تأثیر می پذیرد رضایت مندی آنه است. نیرام و همکاران(2009) معتقدند مربیان باید برای پیشرفت عملکرد ورزشکاران سبک های مربیگری را به کار گیرند که مورد قبول ورزشکاران است.

به این ترتیب مربیگری فقط سپردن تکنیک ها و اندیشیدن به بهترین برنامه نیست، بلکه توجه واقعی به ورزشکاران و کسب رضایت در آنهاست(فلاح،1387). در این رابطه شیوه اعمال قدرت هم مهم است.

قدرت قانونی، مربی به دلیل پست و مقام یا اختیار می تواند از حق دستور، تصمیم، تنبیه و پاداش در مورد ورزشکاران استفاده کند. منشأ قدرت زور و پاداش در مربی از قدرت قانونی اوست. ایجاد وحشت، توهین، تنبیه، تهدید، اخراج، و حذف ورزشکار قدرن زور مربی را نشان می دهند. ولی قدرت پاداش در مقابل قدرت زور یا تنبیه قرار دارد. در این شیوه مربی با تقویت و بازخورد مثبت، تحسین و تشویق، حق بازی و انواع پاداش مالی و غیرمادی اعمال قدرت می کند.

این سه نوع اعمال قدرت به پست مربی وابسته است(قدرت سازمانی). ولی قدرت تخصص و مرجعیت یا الگو بودن، جزو قدرت شخصی اوست و به دانش، مهارت، تجربه، شخصیت، جاذبه، و سایر ویژگی های مثبت فردی او بستگی دارد. ورزشکاران تحت تأثیر و نفوذ این قدرت قرار می گیرند. این دو قدرت را ورزشکاران به مربی می دهند، ولی سه قدرت سازمانی را مربی از باشگاه و پست خود به دست می آورد.(رمضانی نژاد و همکاران،1389)

مطالعات بسیار زیادی دربارة مشاغل و افراد مختلف نشان داده اند مهم ترین دلیل اطاعت و همراهی زیردستان، قدرت قانونی و قدرت تخصص است. همبستگی قدرت رابطه و تخصص با عملکرد و رضایت مندی کارکنان بالاست. قدرت قانونی و قدرت زور هم با عدم رضایت خاطر مرتبط اند. به طور کلی، قدرت تخصص، و قدرت قانونی مهم ترین دلیل اطاعت زیردستان است و قدرت تخصص رابطة همبستگی زیادی با عملکرد و رضایت مندی دارد(رابینز،1385؛ هرسی و بلانچارد،1375). حتی قدرت تخصص، مرجعیت، و پاداش رابطة مثبت و معناداری با فرهنگ سازمانی دارد(شریعتی،1381).

از طرف دیگر، قدرت مربی ممکن است با رضایت مندی ورزشکار مرتبط باشد. تیم سازمانی ورزشی است که مربی، رهبر، و مدیر ورزشکاران(کارکنان) است و باید از منابع قدرت خود به طور متناسب استفاده کند(ویس و فردریچ ،1986)، زیرا برخی ابعاد رضایت مندی ورزشکار شامل رضایت از عملکرد تیمی، رضایت از عملکرد فردی، رضایت از رفتار و تعامل مربی، و رضایت از آموزش و تمرین مربی به شیوة اعمال قدرت مربی بستگی دارد(ریمر ،1997).

همچنین خود پژوهشگر با تجربه ای که در محیط ورزش داشته است، رفتار بازیکنان و مربیان رشته های مختلف را متفاوت با یکدیگر احساس کرده است، بطوری که هر یک از آنها در مواجه با نوع مسابقات و بازیکنان دارای کنش های رفتاری متفاوتی با یکدیگر بودند، بدین جهت با توجه به پیشینه تحقیقی در مورد سبک رهبری، شیوه اعمال قدرت و رضایتمندی، این فرضیه مطرح شد که دو متغیر سیک رهبری و شیوه اعمال قدرت مربیان می تواند در ارتباط با رضایتمندی بازیکنان باشد، محقق بر آن شد تا به بررسی رابطه متغیرهای مذکور در محیط ورزشی بپردازد.

این پروپوزال شامل موارد ذیل است:
بیان مسئله
سوابق مربوط
اهداف پژوهش
فرضیه های پژوهش
تعاریف نظری و عملیاتی مفاهیم
تعریف و تعیین جامعه
نمونه و روش نمونه‌گیری
نوع پژوهش و طرح تحقیق
ابزار تحقیق
روش تحلیل داده‌ها و روشهای آماری
منابع


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 21

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط