پاورپوینت اقتصاد صنعتی و تعریف آن

پاورپوینت اقتصاد صنعتی و تعریف آن

اقتصاد صنعتی
اقتصاد علمی است که در تخصیص امکانات محدود به نیازهای نامحدود به کمک بشر می آید. علم اقتصاد خود شامل شاخه های گوناگونی از جمله اقتصاد خرد و اقتصاد کلان است. اقتصاد خرد، علمی است که به بررسی واحدهای انفرادی مانند خانوارها و بنگاه ها می پردازد و در اقتصاد کلان، مفاهیم کلی اقتصاد مانند تورم و بیکاری مورد بررسی قرار می گیرد.

اقتصاد صنعتی علمی است که در آن تئوری های اقتصاد خرد با توجه به دنیای واقعی تعدیل می شود یا به عبارت دیگر، اقتصاد صنعتی به مبانی علمی و عملی اقتصاد خرد می پردازد. اقتصاد صنعتی زیرمجموعه ای از اقتصاد خرد است تا جایی که به گفته استیگلر (George Stigler) چیزی به اسم اقتصاد صنعتی وجود ندارد و آنچه که هست، شکل دیگری از اقتصاد خرد محسوب می شود.

همان طور که از اقتصاد خرد به یاد داریم، بازارها به شکل کامل یعنی رقابت و انحصار کامل بازار مورد توجه و تجزیه و تحلیل قرار می گیرند و در این بازارها قیمت مشخص بوده و نمی تواند معیاری برای قضاوت در مورد عملکرد بازار یا صنعت باشد. اما در اقتصاد صنعتی، بازار از حالت کامل به ناکامل تبدیل می شود و تاکید بر بازارهایی است که در آن ها رقابت ناکامل است، یعنی نوعی از بازار که نه رقابتی و نه انحصاری است و به این ترتیب تجزیه و تحلیل ها به دنیای واقعی نزدیک تر است. به همین دلیل در اقتصاد صنعتی، سیاست های دولت و مفاهیم مربوط به سیاست گذاری نیز مورد توجه و بررسی قرار می گیرد.در اقتصاد صنعتی سه مفهوم ساختار، رفتار و عملکرد اهمیت ویژه ای دارند.

در واقع در اقتصاد صنعتی به دنبال پاسخ به سوالاتی از این دست هستیم که یک بنگاه در بازار چه ساختاری دارد و یا ساختار بازارهایی که به وسیله این بنگاه ها به وجود آمده اند، چگونه است و با توجه به این ساختار، بنگاه ها چه رفتاری از خود نشان می دهند و در نهایت نتیجه این رفتار در عملکرد مشاهده می شود. بنابراین در اقتصاد صنعتی با مفاهیمی مانند: بنگاه، صنعت، ساختار بازار، نرخ تمرکز، رفتار بنگاه ها، مقیاس بهینه بنگاه، ورود بنگاه به صنعت و خروج بنگاه از صنعت و عملکرد سر و کار داریم.

همان طور که بیان شد اقتصاد صنعتی چیزی جز کاربرد تئوری های اقتصاد خرد نیست. بنابراین قدم اول در مطالعه اقتصاد صنعتی، آشنایی با تقسیم بندی صنایع است که تحت عنوان ISIC شناخته می شود. تلاش بر این است که تا حد امکان در این فرادرس از نمونه های مربوط به صنایع ایران برای محاسبه شاخص ها استفاده شود.

فهرست مطالب:
اقتصاد صنعتی
مدیریت صنعتی
چند مثال برای درک بهتر رویکرد بازاریابی
مديريت بازاريابي
حالات تقاضا و وظایف مدیر بازاریابی
نگرش سیستماتیک به بازار
محیط بازاریابی
آشنایی با اصول محیط بازاریابی
عناصر محیط بازاریابی
استراتژی های رقابتی
روشهای رقابتی
تاکتیکهای حمله
عملکردهای کلان صنعتی
موانع و چالش های استمرار توسعه
نقش ایرانیان خارج از کشور
تئوری بنگاه
تئوری تولید
قوانین بازده در تولید
مفاهيم اقتصادي
نقدينگي
توليد ناخالص داخلي (ملي)
سرانه توليد ناخالص داخلي
عوامل تولید
تعریف تقاضا
حساسیت تقاضا
تعریف عرضه
عوامل موثر در عرضه
تعادل بین عرضه و تقاضا
انواع هزینه های تولید (ثابت، متغیر، نیمه متغیر)
تجزیه و تحلیل
چگونگی تعیین قیمت در ارتباط با میزان تولید در بازار
رقابت آزاد
کارتل و تراست
استهلاک و روش های محاسبه آن
درآمد
تفاوت بین درآمد و سرمایه،
تعریف تورم
علل تورم


فرمت فایل: پاورپوینت

تعداد صفحات: 55

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط