پاورپوینت اقتصاد بازرگانی

پاورپوینت اقتصاد بازرگانی

بخشی از متن:
مزیت مطلق عبارت است از برتری یا مزیت یک کشور، بنگاه یا کارگر معین که به سبب آن می‌تواند محصول یا خدمت معینی را به هزینه‌ای کمتر از رقبا تولید نماید به عبارت دیگر، مزیت مطلق به توانایی یک تولیدکننده در تولید مقدار بیشتر یک محصول یا خدمت نسبت به سایر رقبا با مقدار یکسان منابع اشاره دارد. یعنی یک تولیدکننده برای داشتن مزیت مطلق باید بهره‌وری بالاتری نسبت به تولیدکننده دیگر داشته باشد.

آدام اسمیت اولین فردی بود که اصل مزیت مطلق را در حوزه تجارت با استفاده از نیروی کار به عنوان تنها نهاده تولید مطرح کرد. مزیت مطلق به تجارت بین دو کشور مربوط می‌شود به این صورت که تجارت کشورها بر اساس مزیت مطلق انجام می‌شود. وقتی یک کشور، کالایی را با بهره‌وری بیشتر، نسبت به کشور دیگر تولید می‌کند (به گفته اقتصاددانان کشور A در تولید کالای X مزیت مطلق دارد و )کالای دوم را نسبت به کشور دیگر با بهره‌وری کمتری تولید می‌کند (عدم مزیت مطلق دارد)، در این‌صورت، هر کشور با تولید تخصصی کالایی که در آن مزیت مطلق دارد و مبادله آن با یکدیگر، منافعی به‌دست می‌آورند.

به این ترتیب با تخصصی شدن تولید هر دوکالا، مقدار تولید جهانی افزایش می‌یابد و منافع حاصل از آن بین هر دو کشور تقسیم می‌شود.

نظریه برتری نسبی
تئوری برتری نسبی ، مبتنی بر این اصل است که هرکشور باید به تولید آن کالاهائی مبادرت ورزد که درتولید آن ازبرتری برخوردار است، زیرا کالاها را به بهای ارزانتری نسبت به سایر کشورها عرضه می کند.

نظریه برتری نسبی که توسط ((ریکاردو)) اقتصاد دان مشهور انگلیسی ، بیان گردید ، سالهاست که دیدگاه نظری حاکم بر تجارت بین المللی را شامل می گردد.
به نظر بسیاری از اقتصاد دانان ، منطقه آزاد ابزاری است که کشورهای درحال توسعه می توانند با بکارگیری نیروی انسانی ارزان ونیز مواد اولیه وکالاهای واسطه وترویج تجارت آزاد درچنین مناطقی ، ازاصل برتری نسبی بهره مند شوند و روند توسعه اقتصادی خویش را سرعت بخشند.

در دنیای اقتصادی امروز تغییرات وتحولات تکنولوژی به اندازه ای سریع و چشمگیر است که هیچ کشوری به تنهائی قادر به تولید همه چیز برای همه نیست وتوسعه بدون همیاری وبهره گیری ودادوستد با دیگران اتفاق نخواهد افتاد . اقتصاد دانان کلاسیک ونئوکلاسیک ، بالارفتن رقابت ، نوآوری ، بالابردن کیفیت کالا وتحرک اقتصادی درکشورهای درحال توسعه را تا حد زیادی ناشی از تجارت خارجی وروابط اقتصادی این کشورها می دانند.

ازآنجا که یکی از راههای بسط تجارت خارجی ، بکارگیری ابزار منطقه آزاد است ، لذا بسیاری از اقتصاد دانان ، استفاده ازاین ابزار را مفید تلقی می کنند ، بویژه آنکه بکارگیری این ابزار می تواند عاملی جهت جلوگیری ازشوکهای ناشی از مراحل انتقالی اقتصاد باشد وسیاستهای داخلی را تا حد زیادی با تحولات اقتصاد جهانی هماهنگ ساخته وکارائی اقتصادی را افزایش دهد.

فهرست مطالب:
نظریه برتری مطلق
نظریه برتری نسبی
نظریه سیکل عمر کالا
نظریه مزیتهای پیشتاز بودن
مزیت رقابت ملی
جنبه های سیاسی و نقش دولت ها در تجارت بین الملل
ضرورت دخالت دولت در تجارت خارجی
روشها و ابزارهای سیاستگذاری در تجارت خارجی
تعرفه های گمرکی
تاثیرات برقراری تعرفه گمرکی
سوبسید (یارانه)
سهمیه بندی واردات
سیاست های ضد دامپینگ
امنیت ملی
مبارزه تجاری
حمایت از مصرف کنندگان
نظریه صنایع نوپا
عوامل موثر بر ادغام اقتصادی و سیاسی کشور
سابقه تسلط نظامهای سیاسی در یک منطقه
ویژگی های اقتصادی
پیدایش و تکامل اتحادیه اروپا
جهانی شدن
استراتژی بین المللی
استراتژی چند ملیتی
شراکت استراتژیک در قلمرو جهانی
ماهیت شراکت استراتژیک
تعديل تراز بازرگاني
تغيير در روند دخالت دولت ها
استراتژي چند كشوري
استراتژي فرا مليتي
ارتباط موسسات بازرگاني با بازار ارز
ايجاد تضمين در برابر ريسك ارزي
تصميم گيري هاي اصلي ورود به بازارهاي خارجي
مقياس ورود به بازارهاي خارجي


فرمت فایل: پاورپوینت

تعداد صفحات: 70

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط