هنجاریابی تست آمادگی تحصیلی کودکان 7-6 ساله بدو ورود به دبستان

این تحقیق در مورد هنجاریابی تست آمادگی تحصیلی کودکان 7-6 ساله بدو ورود به دبستان می باشد که به صورت یک مقاله علمی جمع آوری شده است. این تحقیق به دانشجویان رشته های علوم تربیتی ، علوم اجتماعی ، آموزش ابتدایی و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.

چکیده 
هدف از این پژوهش هنجاریابی تست آمادگی تحصیلی کودکان ۷-۶ ساله بدو ورود به دبستان می باشد.
جامعه مورد مطالعه شامل تعداد ۸۵۰=N نفر از دانش آموزان بدو ورود به دبستان می باشد . به منظور هنجاریابی تست آمادگی تحصیلی از پرسشنامه یا تست آمادگی تحصیلی که توسط سازمان آموزش و پرورش کشور معاونت پیشگیری و تحقیق تهیه شده و از روایی و پایایی لازم برخوردار می باشد ، استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد: بین خرده آزمونهای تست آمادگی تحصیلی با نمره کل آزمون همبستگی بالایی وجود دارد.

بین نمره خرده تست ها با همدیگر رابطه بالایی وجود دارد. بین نمرات آمادگی تحصیلی دانش آموزان روستا و شهر تفاوت معناداری وجود دارد. بین نمرات آمادگی تحصیلی دانش آموزان دارای سابقه مهد کودک وآمادگی و دانش آموزان فاقد سابقه مهد کودک و آمادگی تفاوت معنا داری وجود دارد. بین نمرات آمادگی تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معنا داری وجود ندارد.

کلید واژه ها: هنجار – آمادگی تحصیلی

مقدمه
تلاش برای تربیت ، پرورش و پیشرفت کودکان به عنوان نسل فردا از زمانی تحقّق می یابد که استعدادها و نیازهای آنان را بشناسیم و با به کارگیری روشهای نوین تعلیم و تربیت ، یافته های جدید روانشناسی و ابزارهای نوین آموزشی با درایت و شناختی نسبی در این راه گام برداریم . یکی از مسائل مهمی که در تعلیم و تربیت و رسیدن به اهداف آموزشی باید در نظر گرفت وجود تفاوتهای فردی کودکان ، شناخت توانائیها و استعدادهای آنان و تنظیم برنامه های آموزشی متناسب با این استعدادها است. قرآن کریم در سوره قیامت می فرماید: «ایحسب الانسان الن نجمع عظامه بلی قادرین علی ان نسوی بنانه»

«آیا انسان می پندارد ما نمی توانیم استخوانهای پوسیده او را جمع نمائیم. بلکه قادریم که سر انگشتان او را نیز مشخص نمائیم». واین اشاره است که حتّی سر انگشتان همه انسانها با هم متفاوت است.

بر اساس اطلّاعات روانشناسی رشد ، کودک ۶ ساله ای که آماده ورود به دبستان می گردد از لحاظ ابعاد مختلف دارای ویژگیهایی است که شناخت آنها لازمه موفقیّت وی در مدرسه می باشند. یکی از راههای تشخیص تفاوتهای فردی استفاده از آزمونها است که توانائیهای شناختی کودک را نشان داده و برای آزماینده شاخصی مقایسه ای از نقاط ضعف و قوت کودکان فراهم آورد.

آزمون آمادگی تحصیلی یک آزمون غربالگری است که به صورت انفرادی اجرا شده و برای شناسائی کودکان بدو ورود به دبستان به کار می رود. آزمون آمادگی تحصیلی همچنین به عنوان یک آزمون مختصر اما مؤثر بر اساس مقیاس ارزیابی کودکان پیش دبستانی میلر (MAP) که برای ارزیابی توانائیهای غیر کلامی ،شناختی ،کلامی ،عصب شناسی و هماهنگی حسی مورد استفاده قرار می گیرد، طراحی شده است.

مدارک و شواهد نشان می دهند که آزمونهای غربالگری هنجار شده می توانند برای تشکیل فرضیّات ابتدایی درباره ی مشکلات کودکان بدو ورود به دبستان مورد استفاده قرار گیرند(گاتسمن و سریلو ، ۱۹۹۱) . آزمونهای غربالگری هنجارشده به عنوان بخشی از فرایند تصمیم گیری و جایگزینی های آموزشی می تواند مفید باشند(میزلس و پروونس ، ۱۹۸۹) . این آزمون تقریباً در ۱۵ دقیقه اجرا می شود و می تواند اولین مرحله در فرایند ارزیابی کودکان با نیازهای خاص باشد.

بیان مسئله
صاحبنظران در امور آموزش توافق دارند که آمادگی برای ورود به مدرسه متضمن آمادگی عمومی است و از آنجا که کودکان از لحاظ کسب آمادگی با هم متفاوت هستند، لذا تعیین توانمندیهای آنان قبل از ورود به مدرسه ضروری است . امروزه نیاز به تشخیص به موقع کودکان در معرض خطر به عنوان یک اصل پذیرفته شده است. بنابراین اجرای طرحهای غربالگری برای تشخیص آمادگی تحصیلی کودکان در جهت ورود به تعلیمات ابتدائی ضروری است(شکوهی، ۱۳۷۲). ارزیابی اولیه کودکان معمولا از طریق بررسی عملکرد آنان در یک مقیاس استاندارد شده هوش صورت می گیرد. به همین دلیل نُرم بودن این آزمونها حائز اهمیت است.لذا غربالگری از این نظر که می تواند مشکلات را در مراحل اولیه شناسایی کند با ارزش است (میزلرو سامویل،۱۹۹۸) .

اگر نظام آموزشی کشور را به عنوان یک سامانه در نظر بگیریم ،می توانیم کودکان را دروندادهای آن بدانیم .بدون شناخت دروندادهای یک سامانه ، نوع پردازش و برونداد آن را نمی توان پیش بینی کرد وبرای آن برنامه ریزی نمود. از این رو هرگونه تلاشی به منظور شناخت توانائی ها و محدودیت های کودکانی که وارد نظام آموزش و پرورش می شوند، می تواند کارایی نظام آموزشی را افزایش دهد.آزمونهای آمادگی تحصیلی ابزارهای مناسبی برای سنجش توانائی های مرتبط با تحصیلی و پیش بینی وضعیت تحصیلی فرد در آینده هستند.

پژوهش ها نشان داده اند که آمادگی تحصیلی در ۶ سالگی پیش بینی کننده موفقیّت کودک در سال های اول دبستان (به عنوان مثال پایه سوم )است.و موفقیت در این سال ها پیش بینی کننده به پایان رساندن موفقیت آمیز دوره دبیرستان است (پولکینن و ترمبلی ،۱۹۹۲) .در این میان دقًت ،صحًت و هنجار آزمون بسیار مهم است .

شناخت کودکان در بدو ورود به دبستان می تواند منجر به جایدهی مناسب آنها در مدارس گردد. تا هر دانش آموز بتواند بر اساس توانائیهای خود به تحصیل ادامه دهد .چه بسا عدم تشخیص به موقع باعث شود کودکان در اثر جایدهی نامناسب (در مدارس عادی یا استثنائی ) لطمات جبران ناپذیری از نظر تحصیلی و روانی متحمّل شوند .

با توجه به موارد ذکر شده و همچنین اهمیت فرهنگی و شرایط اجتماعی و اثراتی که می تواند بر روی نتایج آزمون آمادگی تحصیلی داشته باشد و عواقب زیانباری که ممکن است از ارزیابی نادرست متوجه کودکان ،خانواده و آینده آنان بشود ، لذا محّقق در این تحقیق در صدد پاسخگوئی به این سوال اساسی است که آیا آزمون آمادگی تحصیلی در شهرستانهای شهرکرد و کیار از نرم و هنجار مناسبی برخوردار است.

فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
اهمیّت و ضرورت تحقیق
سؤالات تحقیق
فرضیه های تحقیق
تعریف واژه ها
روش تحقیق
جامعه آماری
نمونه ،روش نمونه گیری و حجم نمونه
ابزار گرد آوری اطلاعات
روش گرد آوری اطلاعات
وش تجزیه و تحلیل اطلاعات
بررسی فرضیات تحقیق
بحث و نتیجه گیری پیرامون یافته های تحقیق
بررسی فرضیه های تحقیق
منابع


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 37

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط