مقاله نقش تجارت الکترونیک در توسعه اقتصادی

این تحقیق در مورد تجارت الکترونیک بوده و نقش و تأثیر تجارت الکترونیک در توسعه و پیشرفت اقتصادی را مورد بررسی قرار می دهد. این تحقیق به دانشجویان رشته های کامپیوتر ، فناوری اطلاعات و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.

مقدمه
بهره مندی از اطلاعات اینترنتی تحول عظیمی را در ابعاد مختلف زندگی انسان ایجاد کرده است. به گونهای که خود سیستم اینترنتی در هر لحظه از زمان پیشرفتهای جدیدی میکند و اخبار این پیشرفتها بهوسیله رسانههای گروهی حتی خود اینترنت به اطلاع جوامع بشری رسانیده میشود که شاید انسان در هزاره سوم بتواند از این روش جدید دنیای بهتری را برای خود ایجاد کند.

از زمانی که بشر به زندگی گروهی فکر کرد اساس ارتباط و بنیان آن را رفع نیازهای یکدیگر تعریف کرد، یکی از روشهای رفع نیازها تجارت نام گرفت. افرادی با توجه استعدادهایشان وظیفه یافتند تا علم تجارت را بهصورت بازرگانی در کل کره خاکی گسترش دهند و با تلاش و کوشش تجربههایی را که در سفرها و مبادلههای تجاری میآموزند به آیندگان انتقال دهند بهگونهای که بشریت برای انتقال آن علوم آکادمیکی را تعریف و در دانشگاهها و مراکز علمی به آموزش آن پرداخت که تحول شگفت انگیز و علوم مربوط به تجارت مدیون زمانی است که علم بانکداری یا اختراع الکتریسیته به وسیله ادیسون هرچند به دیدگاه انسان دوستانه انجام گرفت، اما نتیجه آن تبدیل جریان الکتریسیته به زر و پول و در پی آن اختراع تلفن بوسیله گراهام بل و کمک به ارتباط سریع و اختراع کامپیوتر آنچنان در هم تنیده شدهاند که یک لحظه دنیای امروزی بدون هر کدام از موارد یاد شده غیر قابل تحمل میشود.

ترکیب علم – سرمایه – فکر نیروی انسانی انقلابی را در عصر صنعت و تجارت بهوجود آورد که امروزه بهنام اینترنت معروف است. با ورود اینترنت به مباحث بازرگانی و مطرح شدن بحث تجارت الکترونیکی محققان، دانشگاهیان و متخصصان مختلف بیشتر از هر زمان دیگر به قلم فرسایی پرداختند و چنان بحث اینترنت گسترش یافت که مردم تصور کردند که انقلابی بزرگتر از انقلابهای دیگر بهوقوع پیوسته که بهدرستی نیز این چنین بود.

این تحول عظیم و انقلاب جدید به طور حتم همراه خود فرصتها و تهدیدهایی را در پیداشت. در این زمینه سازمانی برنده میشود که بتواند از فرصتها استفاده کند و تهدیدها را به حداقل برساند یا آنها را تبدیل به فرصت کرده و بیشترین بهره را از آن ببرد. رویارویی با این فرصتها و تهدیدها و بهرهگیری از آنها نیازمند برخورداری از توانمندیهای درون سازمانی است که به آن سازمان توان رقابت، کسب رضایت مشتری و کسب سود را میدهد.

این مقاله سعی دارد با معرفی، آشنایی اجمالی از کاربرد الکترونیک در تجارت داشته باشد و راهکارهای مفید و مناسب برای استفاده از آن در دنیای پیچیده تجاری امروز را معرفی کند که تمام مطالب ارایه شده سعی بر این خواهند داشت تا راهکارهایی برای ورود به بازارهای هدف بهوسیله اینترنت و روشهای موفق جدیدی که توانمندی تجارت یک کشور را به ویژه در کشورهای در حال توسعه در بازارهای بینالمللی به مطالعه کنندگان این مقاله معرفی کند.

تاریخچه تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک از سال  ١٩٩٠موضوع خیلی از تحقیقات تجاری و آکادمیک شده است و محققان به جنبههای متنوعی از آن پرداخته اند. راهکارهای بازاریابی، خدمات کاربردها، اینترنت، اکسترانت Extrant و فناوری تجارت الکترونیکی امروزه در تمامی محافل علمی تجاری بهطورگسترده مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.

تجارت الکترونیک با توسعه تبادل داده الکترونیک (EDI : Electronic Date Interchange) که قالبی استاندارد برای تبادل اسناد تجاری از یک کامپیوتر به کامپوتر دیگربود. این موضوع باعث شد EDI در نیمه دهه 1960 زمانی که شرکتهای حمل و نقل و برخی از صنایع خرده فـروشی سعی در ایجاد دفاتــر بدون کاغذ (Paper less) داشتند، بنیان نهاده شد.

در قدم دوم، تجارت الکترونیک با مبادله کالاو خدمات به وسیله اینترنت که در ابتدا بصورت تحقیقاتی به کار رفت، آغاز شد. اما بهطور کلی در نهایت تبدیل به مهمترین ابزارهای تجاری شد.

مهمترین نقطه عطف کاربرد اینترنت زمانی آغاز شد که در سال 1991 NSFNET تصمیم گرفت تا محدودیت استفاده تجاری از شبکه را حذف کرده و به این ترتیب فرصتهایی برای تجارت الکترونیک بهوجود آمد و خدمات و شبکه پیشرفته (ANS) که توسط IBM شرکت ارتباطات MCI و شرکت شبکه Merit بنیان گذاری شد. برای کاربران تجاری اتصال اینترنت بدون محدودیتهای دولتی در ترافیک آنلاین تجاری را فراهم آورد. در سال 1995 ANS به آمریکا آنلاین (AOL) فروخته شد. این عمل نشانگر حمایت مالی دولت به تجاری سازی بهطور کامل خصوصی اینترنتی محسوب میشد.

با قطع کمکهای مالی NSF شرکتهای خصوصی نقش رهبری اینترنت را بر عهده گرفتند. در سال 1995 َmazon.com  بزرگترین کتاب فروشی آنلاین بنیانگذاری شد و تنها یک سال بعد به یک بنگاه تجاری چندین میلیون دلاری با پایگاه داده ای با 1/1 میلیون کتاب قابل جستجو بهوسیله عنوان، مولف، موضوع یا کلمه کلیدی تبدیل شد. دو ماه پس از آغاز به کار آمازون،ebay، نخستین حراجی آنلاین را ایجاد کرد. در سال 1996 dell شروع به فروش مستقیم کامپیوترهای شخصی به وسیله اینترنت کرد در سال 1997 دامنه تجاری (com) بهعنوان پر استفاده ترین پسوند جایگزین دامنههای آموزشی (edu) شد.اینترنت به فناوری با شدیدترین رشد در تاریخ اقتصاد تبدیل شد.در این دوره سرمایه گذاران بنگاههای اقتصادی و مصرف کنندگان همگی جذب تجارت الکترونیک شدند.

فهرست مطالب
مقدمه
تاریخچه تجارت الکترونیک
نظری کردن فضای جدید اقتصادی
ضرورت تجارت الکترونیک
منافع حاصل از تجارت الکترونیکی
موانع و چالشهاي تجارت الكترونيك درايران
راهكارهای لازم براي توسعه تجارت الكترونيك در كشور
منابع


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 22

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط