مقاله درباره کارکردهای مدیریت

این تحقیق در مورد کارکردهای مدیریت می باشد و کارکردها و ویژگی های مورد استفاده مدیریت را مورد بررسی قرار می دهد. این تحقیق به دانشجویان رشته های مدیریت و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.

مقدمه
برنامه ریزی عبارت است از فراگرد تعیین و تعریف اهداف و تدارك دقیق و پیشاپیش اقدامات و وسایلی كه تحقق اهداف را میسر می‌سازد . اقدامات و وسایل مورد نیاز عبارتند از : پیش بینی روشها ، زمان و مكان ، منابع و افراد .

برنامه ریزی به كار افراد جهت می‌دهد و توجه آنان را بر اهداف متمركز می‌سازد . وقتی كه افراد بدانند كجا می‌روند و برای رسیدن به مقصد ، هر یك چه كمكی باید بكنند ، هماهنگی و همكاری جمعی بیشتری به وجود می‌آید . همچنین برنامه‌ ریزی موجب می‌شود كه فعالیتهای تكراری و بی ثمر كاهش یابد و توجه به اهداف معطوف گردد .

به نظر می‌رسد كه در مدیریت ، امر برنامه ریزی از اهمیت بسزایی برخوردار است . این اهمیت از آنجا ناشی می‌شود كه برنامه ریزی مؤثر ، رفتار مدیر را عمیقاً تحت تأثیر قرار داده،كنترل مؤثر را نیز امكان پذیر می‌سازد . برنامه‌ها ، مبانی لازم برای كارگزینی، هماهنگی و هدایت و رهبری را فراهم می‌نمایند و با مشخص كردن جوانب عملی و رفتاری فعالیتها ، میزان بلاتكلیفی را كاهش می‌دهند .

– متضمن تعیین هدفها و مقاصد سازمان و تهیه نقشه و برنامه است.

– شامل مراحل: 1- هدف گذاری (تعیین اهداف و اولویت آنها) 2- پیش نگری (بررسی و پیش بینی منابع و امکانات تحقق هدف) 3- تبدیل امکانات به اقدامات عملی دقیق یا بودجه بندی (تشخیص فعالیت ها و اقداماتی که برای تحقق هدفها ضرورت دارند) 4- تعیین خط مشی ها ، روش ها و ملاکهای عملیات

– حاصل نهایی فعالیت برنامه ریزی، برنامه یا طرح می باشد.
– لازمه برنامه ریزی ، اطلاعات دقیق و مناسب است.

اهمیت برنامه ریزی
برنامه ریزی به معنای مشخص نمودن طرح کار و نقشه برای حرکتهای آینده می باشد. بدیهی است که این امر از مهمترین ارکان مدیریت بوده و هیچ مدیری نباید اهداف سازمان را بدون برنامه تعقیب کند.

مدیران پس از دریافت جرقه ای در اندیشه خود، در صورتی که بتواند به عنوان یک هدف برای سازمان مطرح شود، واکنشهای گوناگونی از خود بروز می دهند: بعضی هیجان زده و با شتاب و بدون برنامه دست به کار شده، اقدام می نمایند و هر چه افراد از این سو و آن سو به آنان تذکر و هشدار می دهند که جوانب این امر سنجیده نیست، توجه نکرده، غرش کنان به پیش می روند تا زمانی که سر مبارکشان به سنگ می خورد و از حرکت باز می ایستند، در آن هنگام، بال و پرها ریخته، نادم و پشیمان به گوشه ای پناه می برند.

این افراد هر روز به نحوی و با خیال جدیدی پای به عرصه سازمان نهاده و هر زمان حرف جدید و هر لحظه تصمیم ناپخته ای اتخاذ و عمر شریف خود و همکاران و امکانات بیت المال را فدای ناپختگیهای خود می کنند.

اما دسته دیگری از مسؤولان که دارای واکنشی صحیح و منطقی هستند به هنگام دریافت یک هدف عملیاتی به برنامه ریزی می پردازند و با برنامه ای صحیح و دقیق کار را شروع می کنند؛ اینان مسؤولانی موفق بوده و مجموعه تحت امرشان را می توانند عاقلانه رهبری کنند.

فهرست مطالب
مقدمه
اهمیت برنامه ریزی
انواع برنامه
برحسب فراوانی کاربرد
موقت یا تک کاربردی
از لحاظ چهارچوب زمانی، وسعت و هدف
راهبردی
عملیاتی
بر مبنای دامنه زمانی
سازماندهی
ساختار سازمانی
ساختار رسمی
ساختار غیر رسمی
فرماندهی
هماهنگی
كنترل و نظارت
هدایت
رهبری
سلسله مراتب نیازها
انگیزش و بهداشت روانی
مقایسه بین نظریه سلسله مراتب نیازها ونظریه انگیزش و بهداشت روانی
ارتباطات
تعریف ارتباط
عناصر ارتباطی
انواع ارتباط
تصمیم گیری
منابع


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 18

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط