مقاله درباره مدیریت تحول سازمانی

این تحقیق در مورد مدیریت تحول سازمانی می باشد که مولفه ها ، ویژگی ها و روش های این موضوع را بیان می نماید. این تحقیق به دانشجویان رشته مدیریت و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.

مقدمه
تحول در ارتباط با افراد به معنی شبیه دیگران شدن نیست بلکه به مفهوم مانند خود شدن ، رشدکردن، غنی شدن و متبلور ساختن توانائی ها بوسیله تجربه و تدبیر است.
در ارتباط با سازمانها که مجموعه افراد می باشند تحول باز هم به مفهوم تغییر از طریق کسب تجربه و تدبیر است.
فرایند تحول در سازمانها متأثر از تجربیات و اهداف جدید است.

معمولاً سازمانها به رشد و توسعه خود از طریق افرادی ادامه می دهند که در سازمانهای دیگر تجربه کرده اند و به اندازه کافی جرأت دارند که از این تجربیات در جهت ایجاد تحول در سازمان استفاده کنند و یا افراد درون سازمان که جسارت و توانائی لازم جهت ایجاد تحول را دارا می باشند بهترین انتخاب درون سازمانی برای مدیریت تحول می باشند.

تحول یک ضرورت اجتناب‌ناپذیراست.هرسیستمی اگرایستاو ثابت باشد پس ازچندی بدلیل وجودقانون آنتروپی مثبت نابود خواهد شد.برای پیش‌گیری ازفنا ونابودی،تزریق آنتروپی منفی ضروری است واین چیزی جزپویایی،انعطاف وقابلیت واکنش دربرابرمحیط متغیرنیست.

دریک برهه زمانی لزوم نگرش کاربردی به تئوریهای رفتاری باعث پیدایش مفاهیمی تحت عنوان مدیریت تحول شد.

چیزى که در تحوّل سازمان مهم است و در واقع یک اصل زیربنایى براى تحقق آن به شمار مى‌رود، عبارت است از: مشارکت همه اعضاى سازمان؛ یعنى مدیران و کارکنان در این فرایند بلند مدت برنامه‌ریزى شده و مستمر.

توجه داشته باشیم که تحوّل در سازمان علاوه بر داشتن برنامه‌ریزى، یک فرایند زمان‌بر است؛ یعنى با تغییرات تدریجى در حوزه‌هاى گوناگون سازمان، مى‌توان به یک تحول بنیادین، که همان خواسته مدیران عالى و فرایند تحوّل است، دست یافت.

باید بدانیم «تحوّل سازمان فرایندى است که توجه خود را به فرهنگ فرایندها و ساختار مورد استفاده یک سیستم جامع معطوف مى‌دارد.»

ساختار یک سیستم را شاید بتوان تغییر داد، ولى تغییر فرهنگ مستلزم حرکتى آرام و خزنده در چهارچوبى صحیح است، البته لازم به ذکر است که در سازمان، بین ساختار و فرهنگ و فرایندهاى آن ارتباط و هماهنگى وجود دارد و تغییر در یکى تغییر در دیگرى را در پى خواهد داشت.

بنابراین، در جریان تحوّل، روش گام به گام جواب مطمئن‌ترى خواهد داشت. اما در این جریان، منظور از تدریج یک حرکت ماشینى بى‌روح نیست، بلکه مقصود فرایند است؛ یعنى یک سلسله فعالیت‌هاى مربوط به هم که به طور مستمر و حساب شده انجام مى‌پذیرند و اتفاقا هم پویا، داراى انرژى و کاملا برنامه‌ریزى شده‌اند. پس منظور از تأکید بر لزوم تدریج، توجه به ماهیت فرهنگ و در این‌جا فرهنگ سازمانى است.

مؤلفه‌هاى کارامد در تحوّل
«آموزش» و «گروه‌سازى» دو مؤلفه‌اى است که در اجراى سیستماتیک تحوّل در خور توجه مى‌باشند. «تجربه نشان داده است که اقدامات داخلى مثل آموزش فردى و پى‌گیرى گروهى بهترین نتایج را دارد.»

فهرست مطالب
مقدمه
مؤلفه‌هاى کارامد در تحوّل
آموزش
گروه‌سازى (فعالیت‌هاى گروهى)
مدیریت فرایند تحوّل
ویژگى‌هاى مدیر تحوّل
رابطه مشاور با متقاضى تحوّل
قدرت در تحوّل سازمان


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 20

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط