مقاله درباره ارتباطات جهانی در عصر حاضر

این تحقیق در مورد ارتباطات جهانی می باشد که روش های ارتباط جمعی امروزه را مورد بررسی قرار می دهد. این تحقیق به دانشجویان رشته های کامپیوتر و فناوری اطلاعات و دیگر رشته های مرتبط با آن پیشنهاد می گردد.

مقدمه
افراد در هر کجا که باشند می توانند آخرین اطلاعات مورد نیاز خود را در هر زمینه ای دریافت کنند. تردیدی دراین واقعیت نمی توان داشت که جهان درحالت خیز تازه یی به سمت یک تحول دوران ساز است. جانمایه این تحول در حوزه اطلاع رسانی و دانایی استقرار یافته است.

در حقیقت فناوری اطلاعات به عنوان موتور محرکی در نظر گرفته شده است که ضمن به حرکت درآوردن چرخ های شغلی و استخدامی، سبب رشد و پویایی اقتصاد جامعه و ایجاد نوع جدیدی از اقتصاد می شود. اقتصاد دنیای امروز بر پایه نوآوری، خلاقیت و استفاده از دانش به ویژه دانش اطلاعات و ارتباطات استوار است. چنین اقتصادی را اقتصاد مبتنی بر دانش یا اقتصاد دانش محور می گویند.

واقعیت آن است که تا قبل از فروپاشی شوروی و زوال پارادایم دوقطبی، نشانه‌های مختلفی از ظهور «جهانیت» و در کار بودن فرایند «جهانی‌شدن» وجود داشت، اما توجه و تمرکز جدی نسبت به «جهانی‌سازی» کمتر وجود داشت. در واقع، داوری نسبت به فرایند درهم تنیدگی جهان که حاکی از غلبه ایدئولوژی بر انگاره‌های معرفتی است موجب شده است که «جهانی‌سازی» به  جای «جهانی‌شدن» به کار رود.

تفاوت «جهانی‌شدن» و «جهانی‌سازی» ناشی از تفاوت نگاه به فرایندی است که در سه دهۀ اخیر، ابتدا در بُعد سیاسی با تأسیس سازمان ملل متحد و نهادهای بین‌المللی زیرمجموعۀ آن و گسترش دموکراسی غربی به سایر کشورها، سپس در بُعد اقتصادی، با گشودن مرزها (واقعی و مجازی)، با آزادسازی اقتصاد بازاری و با محدودسازی نظارت دولت، اگر نگوییم نظارت‌زدایی از دولت در امور اقتصادی، که به فرایند «جهانی‌شدن» تعبیر شده است و محتوای ملموس و انتظار مشروع آن “شهروند جهانی شدن”بنی آدم روی کرۀ زمین است.

تا وقتی صحبت از سیاست و اقتصاد است می‌توان کشورها را به پیشرفته، کمتر پیشرفته و عقب نگاه داشته شده تقسیم و طبقه‌بندی کرد. اما وقتی صحبت از فرهنگ است در وسیع‌ترین معنایش یعنی مجموعۀ ارزش‌ها، هنجارها، باورها، سنت‌ها، زبان‌ها، سبک زندگی و … دیگر نمی‌توان کشورها و جامعه‌ها را به پیشرفته و عقب‌مانده، پراهمیت و کم‌اهمیت تقسیم کرد. همۀ فرهنگ‌ها از پایۀ ارزشی برابر برخوردارند و نمی‌توان فرهنگ جامعه‌ای را که از لحاظ اقتصادی و فناوری برتر است برای سایر جوامع الگو قرار داد و همۀ فرهنگ‌ها را به قالب آن ریخت. هویت‌های ملی، قومی، زبانی و دینی در برابر این تهاجم فرهنگی بیگانه، واکنش نشان خواهند داد و از هویت فرهنگی برای خود پناهگاهی خواهند ساخت.

ارتباطات جهانی
جهانی که اکنون در آن به  سر می‌بریم، در همۀ تعاریف و رویکردهای خوش‌بینانه ، یا بدبینانه؛ جهانی است دستخوش تغییرات پرشتاب و پردامنه که شتابندگی تاریخ وجه غالب آن است. برای مرگ جهانی‌شدن، سوگ‌نامه‌های زیادی سروده شده است.

اما از تولد اندیشه‌هایی نیز به وفور سخن می‌رود که پویایی‌های جهانی‌شدن را در محیط‌های اجتماعی مرکب از عناصر ملی و فراملی می‌دانند. در واقع، چه جهانی‌شدن را در فرود بدانیم و چه در فراز، با شتاب می‌رود و فاصله‌هایی را کم می‌کند. در مورد علل این تغییرات اختلاف نظر وجود دارد، اما غالب صاحب نظران قائل به این هستند که دورانی را که ما با آن روبه‌رو شده‌ایم می‌توان دوران «کاهش فاصله‌ها» و «فشردگی زمان، مکان و فضا» دانست.

حاصل این رویارویی، تحول فهم و تجربۀ انسان در باب زمان و مکان است. صورت‌های ابتدایی مسئله تغییر تجربه مکان و زمان، در طول قرون 19 و 20 مطرح بوده است و برخی از متفکران، وجود وسایل نقلیه تندرو مانند هواپیما و قطار و نیز وسایل ارتباطی دارای سرعت زیاد مانند تلفن و تلگراف ، که امکان عمل متقابل انسان  ها در عرض تقسیمات جغرافیایی و سیاسی را افزایش می‌داد، مورد توجه و تفسیر قرار داده‌اند.

کارل مارکس در سال 1848 نخستین تبیین نظری را در باب فشردگی مکان ارائه داده است. به  گفتۀ وی، تولید صنعتی نیازهایی دارد که به  نحو اجتناب‌ناپذیری باعث می‌شود سرمایه‌داری در هرجا منزل کند، در هرجا ساکن شود و «با هرجا ارتباط برقرار کند». بر این اساس، مارکس «کاپیتالیسم صنعتی» را بنیادی‌ترین منشأ فناوری‌هایی می‌دانست که نتیجه آنها نابودی مکان و فراهم آمدن زمینه لازم برای وابستگی جهانی ملت‌ها به یکدیگر است.

از اوایل قرن بیستم مسئله «فشردگی مکانی» در میان متفکران امریکایی مورد توجه قرار گرفت. در سال 1904 «هنری آدامز»، وجود «قانون سرعت» را برای پیشرفت اجتماعی ضروری دانسته و گفت که برای درک جامعه جدید، باید «برای سرعت روندهای اساسی فناورانه و اجتماعی که در ظاهر غیرقابل توقف است، جایگاهی محوری در نظر گرفته شود»

«جان دیوئی» نیز در سال 1927، گرایش‌های اقتصادی و پیشرفت‌های فناورانه جدید را مستلزم ظهور «جهان جدیدی» دانست که در آن به‌تدریج محدوده‌های اجتماعات محلی از بین می‌رود. از نظر او اختراع کشتی، راه‌آهن، اتومبیل و سفر هوایی که موجب افزایش سرعت تحرکات جغرافیایی و در نتیجه فشردگی مکان شده، دموکراسی را در معرض چالشی جدی قرار داده است. زیرا چگونه می‌توان یک ملت را سازمان‌دهی کرد در حالی که به واقع، آن ملت در مکان خود قرار نمی‌گیرد.

فهرست مطالب
مقدمه
ارتباطات جهانی
گسترش اینترنت
میزان دسترسی به اینترنت
حد و مرز زدایی
چشم‌اندازها
همبستگی جامعه اطلاعاتی با توسعه
دسترسی‌ به‌ فن‌ آوری‌های‌ دیجیتال‌
جامعه اطلاعاتی و جهانی شدن
نتیجه گیری
منابع


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 24

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط