مقاله در مورد سبک های خبر

این تحقیق در مورد سبک های خبر می باشد و پس از معرفی آن ها، به بیان ویژگی ها و بررسی هر کدام از آن ها می پردازد. این تحقیق به دانشجویان رشته های مدیریت ، روابط عمومی، فناوری اطلاعات و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.

مقدمه
مناسب ترین زاویه دید از نظر مخاطب ارزش خبری است. در خبر باید بخشی برجسته شود که ارزش خبری بیشتری نسبت به باقی ارزش‌های خبری داشته باشد. عوامل مختلفی وجود دارد که نشان دهید یک رویداد ارزش خبری دارد یا خیر .

وجود اختلاف نظر و تقابل، بروز رویدادی غیر عادی، شخص، موسسه یا مکان مهم و برجسته‌ای که نامش برای مردم آشنا باشد، مجاورت، علاقه شخصی یا وقتی موضوعی ارتباط مستقیمی با مخاطب پیدا می‌کند، جذابیت انسانی، خطوط زمانی (موضوعی که تازه اتفاق افتاده و شروع به اتفاق افتادن کرده است)، تغییر، تاثیر مستقیم بر زندگی مخاطب، خشونت و درام از مواردی هستند که در مواقع خاص دارای ارزش خبری هستند .

اخبار مختلف با توجه به ویژگی هایشان به سبک های متفاوتی تقسیم بندی می شوند که در این تحقیق آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

عناصر خبری :
کجا؟ هر رویدادی از وجه مکانی برای خودش یک محل وقوع دارد. عنصر کجا از آنجا که محل رویداد را مشخص می کند از اهمیت برخوردار است.همان طور که در قسمت ارزشهای خبری بیان شد، عنصر کجا از لحاظ مجاورت در دو شکل جغرافیایی و معنوی بروز می کند.

اطلاعات مربوط به عنصر کجا به ویژه اگر این عنصر شناخته شده نباشد ، باید به طرز تفصیلی تر ارایه شوند. به عنوان مثال اگر محل رویداد در کشور کوچک و گمنام “بورکینافاسو” است ، باید به مخاطب توضیحاتی در مورد موقعیت جغرافیایی آن ارایه شود .

کی؟ در این بخش باید به این مساله توجه داشته باشید که اگر اتفاقی تازه رخ داده باشد ارزش خبری “تازگی” در آن وجود دارد، حتما بایستی زمان آن را در همان پاراگراف اول به خواننده متذکر شوید. در مجموع ، رویدادها را نباید بدون زمان ارایه کرد. خواننده باید از زمان وقوع رویداد (گذشته ، حال ،  آینده) اطلاع داشته باشد .

چه؟ این عنصر عمدتا بر ماهیت رویدادی که قرار است به خبر تبدیل شود ، متمرکز است. این عنصر و عنصر پیشین که معمولا از مهمترین عناصر خبری هستند. به در خبر نویسی عنصر (چه؟) به “ماهیت و فعلیت” رویداد مربوط می شود ، خواه فعلی صورت پذیزد یا نپذیرد .

در یک خبر چند عنصر (چه؟) ممکن است وجود داشته باشد. از میان مطالب متعدد (چه ها؟) باید آن موردی را انتخاب کرد که دارای ارزش خبری بیشتری داشته باشد. به عنوان مثال ، اگر رویداد حاوی ارزش در برگیری است باید کوشید آن را به طرز روشنی در لید نشان داد.

به این مثال که توسط دکتر”نعیم بدیعی” و” دکترحسین قندی” در کتاب روزنامه نگاری نوین ارایه شده توجه کنید.سوژه مدیر نمایشگاه بازرگانی ایران در کویت است .

که؟… (نام و نام خانوادگی) مدیر نمایشگاه بازرگانی
چه؟  پایان کار نمایشگاه
چه؟  فروش بالغ بر 5 میلیون دلار کالا در محل نمایشگاه
چه؟  امضای قرار داد صدور بیش از 450 میلیون دلار کالا به کویت
چه؟  بازدید بیش از 650 هزار نفر از مردم کویت از نایشگاه
چه؟  اعلام خبر برگزاری نمایشگاه دیگری در کویت

در این مصاحبه ، مطالب متعددی (چه؟) بیان شده است اما با توجه به ارزشهای در برگیری ، فراوانی و تعداد و تازگی ، مطلب “‍فروش بالغ بر 5 میلیون دلار کالا در محل نمایشگاه” و سپس “امضای قرا داد صدور بیش از 450 میلیون دلار کالا به کویت” از دیگر مطالب مهمتر است .

چرا؟  چگونه؟ این دو عنصر جنبه های تحلیلی و توصیفی رویداد را تبیین می کنند. چرا؟  و چگونه؟  در بیشتر مواقع با دیدگاههای شخصی خبرنگار – خواسته یا ناخواسته –آمیخته می شوند. در واقع همه آنچه درباره بی طرفی خبری ، عینی گرایی و پرهیز از جانبداری خبری بیان می شود از همین دو عنصر ناشی شده است .

ممکن است روزنامه نگار از چگونگی و نحوه بروز یک رویداد خبر داشته باشد اما از چرای آن چیزی نداند و یا  بر عکس از چرای اتفاق مطلع باشد اما از چگونگی وقوع آن بی خبر باشد. در این مورد ، روزنامه نگاران مجرب و ورزیده تلاش می کنند تا جامع ترین اطلاعات را در مورد تک تک عناصر خبری به دست آورند و بهترین و جذاب ترین این اطلاعات را در پاراگراف نخستین خبر و یا در یتیر آن به کار گیرند ، تا خوانده را به خواندن آن ترغیب کنند .

فهرست مطالب
مقدمه
عناصر خبری
الف – سبک های کلاسیک
سبکهای کلاسیک خبرنویسی در میان روزنامه نگاران
خبر محض و هنجار طبیعی
سبک هرم وارونه
معایب سبک هرم وارونه
سبک تاریخی
معایب سبک تاریخی
سبک تاریخی به همراه لید
سبک پایان شگفت انگیز
سبک بازگشت به عقب و سبک تشریحی
ب – سبک های مدرن خبرنویسی
منابع


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 24

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط