مقاله امدادهای الهی و شرایط بهره مندی از آن در قرآن

مقاله امدادهای الهی و شرایط بهره مندی از آن در قرآن

این تحقیق در مورد امدادهای الهی می باشد و توضیحات کاملی در مورد آن را ارائه داده و شرایط بهره مندی از آن در قرآن را مورد بررسی قرار می دهد.

مقدمه
بخش عمده ای از امدادهای غیبی خداوند در قرآن کریم، مربوط به امت های پیشین و پیروان ادیان گذشته است. در این میان آیاتی که درباره بنی اسرائیل یا قوم موسی(ع) نازل شده، از سایر امّت ها بیشتر به چشم می خورد. بحث «امداد» از دیدگاه قرآن کریم در بعضی موارد به لحاظ نوع، شرایط و کارکردها، با عهد عتیق مشابهت دارد. امدادهای خداوند هنگام خروج از مصر و یاری یهوه در بیابان و اعطای انواع نعمت های درخواستی از سوی پروردگار در قرآن کریم هم مطرح است. هرچند در برخی موضوعات، بین قرآن کریم و عهد عتیق اختلاف وجود دارد.

در قرآن کریم از تعهّد خداوند مبنی بر اعطای سرزمین، به ذریه ابراهیم(ع)، از طریق اسحاق(ع) و یعقوب(ع)، آن گونه که در عهد عتیق به آن اشاره شده است، سخنی به میان نمی آید. همچنین دادن سرزمین موعود به بنی اسرائیل به طور مطلق مطرح نیست، بلکه منوط به عدم تخلف از دستورات الهی است. آنچه که از آیات قرآن کریم استفاده می شود، رهایی قوم بنی اسرائیل از بندگی و اسارت فرعون و وراثت زمین در جهت عبادت آزادانه خدای متعال است. برخی دیگر از انواع امدادها، مربوط به جامعه مسلمانان در صدر اسلام است.

بررسی لغوی
«امداد» مصدر باب افعال از ریشۀ «مدد» است. «مَدّ» در اصل بر کشیدن چیزی و اتصال چیزی به چیز دیگر در جهت طول، (ابن‌فارس، 5/269) و یا گسترش شیء از خارج، در یک جهت یا همۀ جهات -بر خلاف بسط که گسترش از درون است- دلالت دارد. (مصطفوی، 11/52) معنای بسط و گسترش برای مدّ، در آیاتی همچون «مَدَّ الْأَرْضَ» (رعد:3) دیده می‌شود. در آیاتی چون «وَیَمُدُّهُمْ فِی طُغْیَانِهِمْ» (بقره:15) نیز مدّ به معنای امهال و املاء که همان بسط زمان و فرصتِ کافران است، به کار رفته است. (ابن‌سیده، 9/287-288)

صورت فعلی این ماده، در ثلاثی مجرد و نیز مزید، به صورت لازم و متعدی به کار می‌رود. (فیومی، 2/566) لذا غالبا با رفتن به باب افعال، متعدی به مفعول دوم می‌شود؛ مفعول اول چیزی است که مدد شده، و مفعول دوم که با حرف اضافۀ باء می‌آید، آنچه که امداد به واسطۀ آن صورت گرفته است: «وَیُمْدِدْکُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ» (نوح:12) امداد بدین معنی است که فردی برای فرد دیگر مددی بفرستد.

فهرست مطالب
مقدمه    1
بررسی لغوی    2
بررسی اصطلاحی    2
انواع امداد    3
بررسی تطبیقی انواع امدادهای آسمانی    4
1. انتقام از دشمنان    4
1ـ1. طوفان نوح    5
2ـ1. عذاب قوم لوط    5
2. آیات و معجزات الهی    6
1ـ2. نزول بلا بر مصریان    6
2ـ2. امداد موسی(ع)    6
3ـ2. امداد یوسف(ع)    7
4ـ2. امداد داود و سلیمان(ع)    8
3. امداد بنی اسرائیل    10
1ـ3. رابطه میان برگزیدگی و امداد الهی    10
عوامل و زمینه هاى امداد الهى    15
الف) عوامل عقیدتى    16
1 – ایمان    16
2 – توحید و یکتا پرستى    23
3 – توکّل    24
4 – اخلاص    24
5 – پیروى از کتب آسمانى    25
6 – جدایى از مشرکان و روى آوردن به خدا    26
ب) عوامل عبادتى    28
1 – دفاع از دین، (به پاداشتن نماز، پرداخت زکات، امر به معروف، نهى از منکر):    28
2 – استغاثه و نصرت طلبى از خداوند    30
3 – توبه و استغفار    32
ج) عوامل اخلاقى    35
1 – تقوا وپارسایى    35
2 –  به بن بست رسیدن اسباب مادّى    38
3 – درماندگى    40
4 – امید و انتظار یارى    41
5 – احسان و نیکى    43
د) عوامل اجتماعى    44
1 – پایدارى و استقامت    44
2 – هجرت پیامبر اکرم    47
3 – جهاد    48
4 – تلاش اصلاح جویانه    50
5 – اجراى قانون    52
6 – مقابله به مثل در برابر ظلم    53
نتیجه گیری    55
منابع 56


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 60

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.