دانلود مقاله عبودیت

دانلود مقاله عبودیت تحقیق مقاله درباره عبودیت مقاله درباره عبودیت و بندگی عشق و عبادت پرستش تحقیق عبودیت تحقیق در مورد عبودیت فلسفه مقدماتی عبدالرسول عبودیت تفاوت عبادت و عبودیت معنی عبودیت حقیقت عبودیت فرق عبادت و عبودیت عبودیت یعنی چه؟ عبودیت چیست عبودیت و بندگی خدا عبودیت و بندگی عبودیت در قران عبودیت استاد پناهیان عبدالرسول عبودیت

Paper complacency

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ی تئوری در مورد عبودیت ۴
مفهوم و جایگاه عبودیت ۴
عبودیت بستر کسب همه ی کمالات ۷
نقش اطاعت و بندگی در ارتباط با خدا ۱۶
نقش اطاعت خداوند در جاودانگی انسان ۱۷
عبادت روح را پاک و کسب سعادت می کند ۱۸
عشق در پرستش ۲۰
عبادت و مدیتیشن ۲۰
مراتب عبادت ۲۲
مدیتیشن طبیعی ۲۳
عشق و عبادت ۲۴
نتیجه گیری : ۲۶
منابع: ۲۷

 منابع:

نام کتاب : طایر فرخ پی ( کمالات انسانی در نهج البلاغه )
مولف : مصطفی دلشاد تهرانی – صفحات ۱۹۷-۱۸۱
کتاب مبانی اخلاق اسلامی – مولف : مجید رشید پور – صفحات ۱۸۶- ۱۸۵
کتاب به سوی خود سازی – مولف استاد محمد تقی مصباح یزدی – صفحات ۱۸۷-۱۸۶ و ۱۸۴-۱۸۳ و ۱۰۳-۱۰۲
کتاب فلسفه ی آفرینش انسان و سعادت واقعی او – مولف : راغب اصفهانی – ترجمه و نگارش : استاد زین العابدین قربانی – صفحات ۱۷۳-۱۷۱
کتاب عرفان نظری – تحقیقی در سیر تکاملی و اصول و مسائل تصوف – مولف : دکتر سید یحیی ثیربی – صفحه ی ۵۱
کتاب راه کمال – مولف : دکتر بهرام الهی – صفحات ۱۸۶-۱۸۳ و ۱۸۹-۱۸۷
کتاب زنده ی عشق – مولف : استاد محمود شهابی – صفحات ۱۶-۱۴ و ۸۸-۸۷ .

 

چکیده

عبودیت کمال کمالات است و همه کمالات انسانی در این جهت است که آدمی به عبودیت حق و اصل شود و در مدارج و مراتب آن بالا رود . هیچ کمالی مانند عبودیت آدمی را به مقامی که شایسته آن است نمی رساند و آنچه به آدمی ، هویت انسانی می دهد ، گام زدن در مسیر عبودیت الهی و ربوبی شدن در پرتو فروغ بندگی است . عبادت حقیقت انسان را ظاهر می سازد و روح را پاک و کسب سعادت می کند و اطاعت خداوند در جاودانگی انسان بسیار موثر است . عبودیت بستر کسب همه ی کمالات است . عبادت واقعی عبادتی است که صرفا به نیت تقرب به خدا و توجه به حضور او صورت می گیرد .

مقدمه ی تئوری در مورد عبودیت

مفهوم و جایگاه عبودیت

عبودیت کمال کمالات است و همه ی کمالات انسانی در این جهت است که آدمی به عبودیت حق و اصل شود و در مدارج و مراتب آن بالا رود .

“ عبودیت ”  تسلیم حق بودن و گردن نهادن به خواست الهی است ، یعنی “ عبد ”  جز رضای حق نخواهد و در برابر او در ذلِت  و اطاعت مطلق باشد که اصل عبودیت ، خضوع و تذلِل است . از همین رو عرب به شتر رام و مطیع “  ‏‎‏‍‎بَعِیرٌ مُعَبـًّدٌ ”  و به راهی که اثر کوبیده شدن و کثرت رفت و آمد هموار باشد “ طَرِیقٌ مُعَبَّدٌ ” گوید . “  عبادت ”  اطاعت توأم با خضوع و کرنش و فروتنی است و “ تَعَبُّد ” به معنای تنسِک است . “ عَبَدَهُ ”  یعنی او را پرستید و “ عَبَدَِبِهِ  ” یعنی ملازم او شد و از وی فاصله نگرفت و “ عَبْد ” مملوک است ، برده است ، آزاد نیست . بنابراین عبد در برابر مولا ، وجودی برای خویش قائل نیست ، ملازم مولاست و از وی فاصله نمی گیرد ، آزادی و استقلال را از خود سلب می کند و در برابر مولای خویش هیچ گونه خلاف و تعدِی نمی کند ، مطیع اوست و به اراده و خواست او عمل می کند .

چنین کمالی آدمی را با حقیقت خویش آشنا و همراه می کند ، و هر چه انسان در منازل و مراتب عبودیت حق بالاتر رود ، به حقیقت انسانی خود نزدیکتر می شود و اسما و صفات حق را بیشتر در خود جلوه می دهد .

هیچ کمالی مانند عبودیت آدمی را به مقامی که شایسته ی آن است نمی رساند ، زیرا انسان به میزانی که عبدٍ خدای متعال بشود ، استعدادهایش در جهت کمال مطلق شکوفا می شود ، و این مقام والاترین مقامات انسانی است .

عبودیت : اصلی ترین دعوت انبیا

تا زمانی که بت پروری و بت پرستی وجود دارد ، تا زمانی که آدمی اسیر کرنش در برابر غیر خدا و پرستش امور موهوم است ، بستر عبودیت الله و کمال حاصل از آن برای انسان فراهم نمی شود . از این روست که پیام آوران الهی بیش از هر چیز بر نفی بت پروری و بت پرستی تأکید کرده اند و تلاش نموده اند مردمان را از بندگی غیر خدا و پیروی شیطان آزاد نمایند و به بندگی حقیقی برسانند که در چنین بستری

استعدادهای کمالی آدمی در جهت حق شکوفا می شود ، چنانکه در مصباح الشریعه از امام صادق ( ع ) وارد شده است :


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 28

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط