تعیین جایگاه خانواده در تربیت اسلامی با توجه به ویژگی های فضای مجازی

این مقاله با موضوع تعیین جایگاه خانواده در تربیت اسلامی با توجه به ویژگی های فضای مجازی می باشد که کلیه قواعد مربوط به یک مقاله در آن رعایت شده و به دانشجویان رشته های علوم اجتماعی و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.

مقدمه
خانواد‌ه به عنوان ركن اساسي تربيت، نقش بسيار مهمي د‌ر كمك به رشد‌ و تربيت كود‌كان ايفا مي‌كند‌، اين امر به ويژه د‌ر اولين سال‌هاي زند‌گي كه تجربه‌هاي اوليه كود‌ك د‌ر حال شكل گرفتن است، از اهميت شايان توجهي برخورد‌ار است. غالب رفتارهاي انسان بر اساس ياد‌گيري است و اولين و مهم‌ترين پايگاه ياد‌گيري كانون خانواد‌ه است. بسياري از مهارت‌ها د‌ر نخستين سال‌هاي زند‌گي فراگرفته مي‌شوند‌. د‌ر اصل خانه و خانواد‌ه پايه‌هاي اجتماعي شد‌ن و ساختار شخصيت كود‌ك را بنيان مي‌گذارند‌. ايفاي نقش پد‌ر و ماد‌ر به عنوان عامل پرورشي د‌ر چارچوب خانواد‌ه شرط استقرار شخصيت سالم كود‌ك خواهد‌ بود‌.

اهمیت تعلیم وتربیت خانواده و فرزندان گرچه ازبدو تاریخ اسلام مورد توجه قرارگرفته است، اما دراین عصر پراز خطر، فساد و بی بندباری اهمیت بسزائی دارد.

اگرنظر ی به قرآن وحدیث داشته باشیم در بسیاری ازآیات واحادیث به همین موضوع اشاره شده است،  ازآن جمله می توان به این آیه وحدیث اشاره کرد: «یاایهاالذین آمنواقواانفسکم واهلیکم نارا» ای مومنان خود و خانواده ی خویش را ازآتش جهنم نجات داده و برکنار دارید. «الا کلکم راع وکلکم مسول عن رعيته» هريكي ازشما نسبت به افرادی خانواده خویش وظیفه دارد ومسئول است.

در تربیت اخلاقی، تربیت دینی از جایگاه رفیعی برخوردار است. تحقیقات انجام شده نشان میدهد که تربیت دینی توسط خانوادهها نقش اساسی در سلامت روان و سازگاری اجتماعی دارد. همچنین پژوهشها موید این مطلب است که مذهب میتواند خویشتن داری را که عنصر اساسی در تربیت است افزایش دهد و در این میان خانواده میتواند به عنوان اصلی ترین و اساسی ترین عنصر تربیت دینی تلقی شود.

برای اینکه بتوان تعریفی از تربیت دینی بدست آورد نخست باید به تبیین معنای تربیت و دین پرداخت:
تربیت عبارت است از : «فراهم آوردن زمینهها و عوامل به فعلیت رساندن یا شکوفا ساختن استعدادهای شخص در جهت رشد و تکامل اختیاری او به سوی هدفهای مطلوب «دین در لغت به معنای جزا، اطاعت و قهر و غلبه،عادت،خضوع و پیروی است و در اصطلاح عبارت است از «مجموعه عقاید، اخلاق،قوانین و مقرراتی که برای اداره امور جامعه انسانی و پرورش آنها بکار گرفته میشود.»

بنابراین میتوان گفت: تربیت دینی فرایندی است دوسویه میان مربی و متربی که ضمن آن مربی با بهره گیری از مجموعه عقاید،قوانین و مقررات دینی تلاش میکند تا شرایطی فراهم آورد که متربی آزادانه در جهت رشد و شکوفایی استعدادهای خود گام برداشته، به سوی  هدفهای مطلوب رهنمون گردد.

هدف از تربیت دینی آن است که مربی چه در مقام معلم و چه در مقام والدین شور و شوق فطری کودک را نسبت به جلال و جمال الهی پرورش دهد و از رهگذرآن فضایل اخلاقی را به ملکات اخلاقی مبدل سازد.

فهرست مطالب
مقدمه
تعريف خانواده از منظر قرآن
اهمیت تربیت اخلاقی و دینی
1- بعد شناختی
2- بعد رفتاری
نقش خانواده در بهداشت روانی از دیدگاه قرآن
عوامل موثر برتربیت دینی و اخلاقی
شیوه های آموزش اخلاقی و دینی
خانواده و نقش آن در تربیت دینی فرزندان
مراقبتهای لازم در تربیت دینی فرزندان
غفلت ازتربیت اسلامی فرزندان سبب عذاب می شود
تربیت ازچه زمانی آغازگردد :
احکام متعلق به نوزاد
تغییرنامهای نامناسب
تربیت واخلاق کودک
تربیت ایمانی وعملی
تربیت و تعلیم فرزندان از دیدگاه حضرت رسول اکرم (ص)
مقام فرزند
تعلیم فرزندان,فرزندان صالح,آموزش علم و دانش به فرزندان
تربیت قبل از آموزش
محبت به کودکان
اجتماعی بودن فرزندان
نتیجه گیری
فهرست منابع و مأخذ


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 35

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط