تحقیق در مورد نقش گل و مرغ در مینای نقاشی

تحقیق در مورد نقش گل و مرغ در مینای نقاشی

این تحقیق در مورد نقش گل و مرغ در مینای نقاشی می باشد. در این تحقیق پس از بیان تاریخچه مینا کاری و استفاده از گل و مرغ، به نقش و تأثیر گل و مرغ در نقاشی پرداخته می شود. این تحقیق به دانشجویان رشته های هنر ، نقاشی ، معماری و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.

چکیده
میناسازی یکی از هنرهای بی بدیل و ماندگار ایرانی است که به عنوان هویت و پیشینه فرهنگی، نسل گذشته را به آینده پیوند می دهد، همچنین یکی از شاخه های اصلی و بدیع نقاشی ایرانی، نقاشی گل و مرغ (گل و بوته)است که شامل نقاشی گل ها و بوته ها به تنهایی(گل و بوته سازی) و یا نقاشی گل ها و پرندگان دانه خواری چون بلبل در کنار هم(گل و مرغ سازی)می شود. در این پژوهش،با استفاده از روش های تاریخی، تطبیقی و کتابخانه ای سعی در شناخت ماهیت هنر میناسازی و ردیابی عناصر گل و مرغ و استفاده آنها در دوره های درخشان صفوی و قاجار در فرهنگ و هنر ایران شده است.

مقدمه
همواره هنر در مفهوم خاص خود، برای راحتی آدمیان در زندگی نبوده بلکه معنایی فراتر داشته و به ارضای ذوق زیبایی طلب و احساسات و عواطف انسان می پرداخت و می توان چنین گفت که در بسیاری از موارد آفرینش و خلاقیت هنری، ترکیبی بوده است بین دانش و هنر. زمانی، فن در خدمت هنر قرار می گرفت و گاهی هنر در کنار فن و دانش، آن هم در جهت بالا بردن کیفیات اثر… در این میان، باورها و اعتقادات، آداب و رسوم و سنت ها نیز در بروز اثر نقش بسزایی ایفا می کرده اند.

پس از اسلام و گسترش آن، زیباترین و عالی ترین این تلفیق بین هنر و فن را شاهد هستیم که به گونه ای نامحسوس در روح و روان آدمی تأثیر می گذاشتند. از جمله این آفرینش ترکیبی، تلفیق بدیعی میان دانش و فن از سویی و هنر از سوی دیگر را به وجود آورده است، هنری که با نقش ها و طرح های زیبا، رنگ های آتشین، کاربردی وسیع داشته، هنری تحت عنوان مینا کاری، این هنر با سابقه ای در حدود پنج هزار سال، ترکیبی از آتش و خاک است که با هنر نقاشی آمیخته می گردد و نقش های زیبایی را می آفریند.

بدین شکل صنعت و هنر با هم آمیخته و در جهت تعالی انسان قرار گرفتند، این گونه است که زندگی جامعه ی اسلامی و هنر اسلامی یکی می شود و در خانه، بازار، مدرسه و مسجد….. با هنر زندگی می کنند و لطافت طبع و ظرافت روح و روان می یابند به گونه ای که جدا سازی آنها مقدور نیست.

در ادامه ضمن پرداختن به هنر میناکاری و نقش گل و مرغ به بررسی آنها در دوره های صفوی و قاجار می پردازیم.

فهرست مطالب
مقدمه
میناکاری
تاریخچه میناکاری پیش از اسلام
تاریخچه میناکاری پس از اسلام
مراحل ساخت مینای نقاشی
تاریخچه گل و مرغ در هنر ایران
گل و مرغ در دوره ی صفوی
گل و مرغ در دوره ی قاجار
نتیجه گیری
منابع


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 54

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط