تحقیق در مورد مصرف گرایی

این تحقیق در مورد مصرف گرایی می باشد و به بیان تعریف ، علل و عوامل گرایش به مصرف گرایی در جامعه می پردازد.

چکیده
مصرف گرایی یعنی استفاده از کالاها به منظور رفع نیازها و خواسته ها. این عمل نه تنها شامل خرید کالاهای مادی، بلکه دربرگیرنده خدمات نیز هست.

مصرف گرایی عبارت است از وضعیتی که افراد جامعه تنها با خرید مکرر و جمع آوری داراییهای مادی احساس رضایت و آرامش بکنند. بگونه ای که صرف احتیاج داشتن به وسیله ای، تنها دلیل خرید آن وسیله به شمار نمی رود. بلکه فرد ممکن است به وسیله خاصی نیاز نداشته باشد ولی به خریدنِ آن وسیله احساس نیاز کند.

مقدمه
در جوامع نوین، مصرف گرایی به یک فعالیت اجتماعی اصلی تبدیل شده است. برای مصرف گرایی مقدار زیادی وقت، انرژی، پول، خلاقیت و نوآوری تکنولوژیکی صرف می شود. مطالعه مصرف گرایی در جوامع جدید از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا تولید کنندگان و توزیع کنندگان کالاها و خدمات نیاز به درک خصوصیات و ویژگی های آن دارند. به همین لحاظ است که جامعه شناسان، اقتصاد دانان و روان شناسان معاصر به تحلیل های همه جانبه آن می پردازند و هر اندیشمندی از یک زاویه خاص به آن توجه دارد.

امروزه مصرف گرایی به عنوان مهم ترین تهدید برای منابع محیطی یک کشور به شمار می رود. شیوع مصرف گرایی سبب گسترش فقر، ناعدالتی و افزایش شکاف طبقاتی می شود. همچنین به صورت غیر مستقیم در افزایش آسیب های اجتماعی نقش دارد. زیرا افراد طبقه پایینتر اجتماع که درآمد آنها جوابگوی حداقل نیازهای آنها نیست، در تطابق با روند افزایش مصرف گرایی در جامعه، ممکن است دو شیوه انحرافی را انتخاب کنند. یا متوسل به روشهایی برای تقویت قدرت خرید خود شوند که غیرقانونی بوده و یا از نظر عرفی قابل پسند نمی باشند مانند روی آوردن به مشاغل کاذب، کلاهبرداری و … و یا ممکن است انزواطلبی را پیشه کرده و مایوسانه و ناامید به سمت ناهنجاریهایی مانند اعتیاد و … کشیده شوند.

امروزه ۲۰ درصد افراد جهان که دارای بالاترین درآمد ها هستند، ۷۶ درصد منابع جهان را استفاده می کنند. ۶۰ درصد از افراد جهان که دارای درآمد متوسط هستند،۲۲ درصد از منابع جهان را استفاده می کنند و ۲۰ درصد از افراد جهان که پایینترین درآمد را دارند، تنها ۲ درصد از منابع جهان را مصرف می کنند

همچنین ۴۵ % از گوشت و ماهی، ۵۸ درصد از انرژی، ۷۴ درصد از خطوط تلفن، ۸۴ درصد مصرف کاغذ و ۸۷ درصد از وسایل نقلیه تندرو در جهان، توسط ۲۰ درصد از افراد جهان که دارای درآمدهای بالا هستند و عمدتا در کشورهایی با درآمد سرانه بالا زندگی می کنند، مصرف می شود.

از عمده ترین عوامل گسترش مصرف گرایی در جهان را می توان تبلیغات در رسانه ها بیان کرد. مارکوزه در کتاب انسان تک ساحتی معتقد است که تبلیغات دررسانه ها نه تنها شیوة زندگی امروز را از نظر مادی نادرست جلوه گر ساخته بلکه به خاطر شیفتگی افراد نسبت به خرید کالا، تملک بسیاری چیزها عامل خوشبختی شده است.

فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
عوامل بروز و گسترش مصرف‌گرایی در جامعه
مضرّات مصرف‌گرایی
اصلاح الگوی مصرف
منابع و مآخذ


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 13

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط