تحقیق در مورد عایق ها در شبکه قدرت

این تحقیق در مورد عایق ها در شبکه قدرت می باشد و به طور کامل به بررسی ویژگی ها و شرایط استفاده از عایق ها در شبکه قدرت می پردازد. این تحقیق به دانشجویان رشته های برق (الکترونیک ، الکتروتکنیک) و دیگر رشته های مرتبط با آن پیشنهاد می گردد.

مقدمه
اصولاً قسمتهاي عايق ماشينهاي الكتريكي، ترانسفورماتور ها، خطوط هوايي و غيره به صورتي طراحي مي شود كه بتوانند به طور مداوم تحت ولتاژ معيني كاركرده و ضمناً قدرت تحمل ضربه هاي ولتاژ را در لحظات كوتاه داشته باشند. هر نوع تغييرات ناگهاني و شديد در شرايط كاري شبكه، موجب ظهور جهشها يا پالسهاي ولتاژ مي شود. براي مثالمي توان اضافه ولتاژ هاي ناشي از قطع و يا وصل بارهاي زياد به طور يكجا ، جريانهاي اتصال كوتاه ، تغيير ناگهاني مدار و غيره رانام برد. رعد و برق نيز هنگامي كه روي خطوط شبكه تخليه شود، باعث ايجاد پالسهاي فشار قوي با دامنه زياد و زمان كم مي شود.

لذا عايق هاي موجوددر ماشينهاي الكتريكي و تجهيزات فشار قوي بايد از نظر استقامت در مقابل اين نوع پالسها نيز طبقه بندي شده و مشخص شوند. عايقهاي الكتريكي با گذشت زمان نيز در اثر آلودگي و جذب رطوبت فاسد شده و خاصيت خود را از دست مي دهند. در مهندسي برق سطوح مختلفي از مقاومت عايقي تعريف شده است كه هر كدام بايستي در مقابل ولتاژ معيني استقامت نمايند. (ولتاژ دائمي و ولتاژ لحظه اي هر كدام به طور جداگانه مشخص مي شوند)و البته طبيعي است كه ازدياد ولتاژ بيشتر از حد مجاز روي عايق باعث شكست آن مي شود. در عمل دو نوع شكست براي عايق ها مي توان باز شناخت ،حرارتي و الكتريكي.

زماني كه عايق تحت ولتاژ قرار دارد، حرارت ناشي از تلفات دي الكتريكي مي توان باعث شكست حرارتي شود. بايد توجه نمود كه افزايش درجه حرارت باعث كاهش مقاومت اهمي عايق و نتيجتاً افزايش تصاعدي درجه حرارت آن خواهد شد. خلاصه اينكه عدم توازن بين حرارت ايجاد شده در عايق با انچه كه به محيط اطراف دفع مي نمايد، موجب افزايش درجه حرارت آن شده و اين پروسه تا زمانيكه عايق كاملاً شكسته شده و به يك هادي الكتريسته در آيد ، ادامه مي بايد.

شكست الكتريكي در عايق ها به دليل تجزيه ذرات ان در اثر اعمال ميدان الكتريكي نيز صورت مي گيرد.

اندازه گیری عایق ها
با توجه به آنچه گذشت، عايقهاي الكتريكي عموماً در معرض عواملي قرار دارند كه باعث مي شود در ولتاژ نامي نيز حالت نرمال خود را از دست بدهند. لذا در انتخاب عايقها، عايق با كلاس بالاتر انتخاب مي شود . اندازه گيريهاي مختلفي كه جهت شناسايي نواقص موجود در عايق ها انجام مي گيرند عبارتند از :

اندازه گيري مقاومت D.C عايق يا جريان نشتي آن، تلفات دي الكتريك، ظرفيت خازني عايق ، توزيع ولتاژ در عايق، دشارژهاي جزئي در عايق و ميزان پارازيتهاي حاصل از آن و تست استقامت الكتريكي عايق . تعيين ميزان و تلفات يك عايق ومقايسه آن با مقادير اوليه، معيار خوبي براي ارزيابي وضعيت آن مي باشد. اصولاً افزايش تلفات در عايق هاي جامد ناشي از جذب رطوبت و در روغن ها به دليل افزايش در صد آب يا آلودگيهاي ديگر درآن مي باشد.

بايد دانست كه مقدار تلفاتي كه در مورد يك ترانس اندازه گيري مي شود، جمع تلفات روغن و ايزولاسيون جامد سيم پيچ بوده و هرگاه تلفات عايق يك ترانس از مقدار مجاز تجاوز نمايد، ابتدا بايد روغن را به طور جداگانه مورد آزمايش قرار داد تا بتوان وضعيت ايزولاسيون سيم پيچي را ارزيابي نمود.

فهرست مطالب
مقدمه
اندازه گیری عایق ها
ژنراتورهاي سنكرون
راه اندازي مجدد موتورها پس از برگشت ولتاژ
شرايط غير نرمال دركار موتورهاي و نحوه رفع عيب در آنها
بهره برداري و نگهداري از ترانس ها و اتو ترانس ها
خنك كردن ترانسفورماتورها و نگهداري از سيستم هاي خنك كننده


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 30

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط