صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » مدیریت  »  روابط عمومی الکترونیک نه یک انتخاب بلکه یک الزام

روابط عمومی الکترونیک نه یک انتخاب بلکه یک الزام

روابط عمومی الکترونیک نه یک انتخاب بلکه یک الزام

مقدمه:
امروزه روابط عمومي و اطلاع رساني به عنوان پایه و اساس فعالیت سازمان ها و شرکت هايي محسوب مي شود که قصد دارند در شرايط سخت رقابتي ناشي از توسعه پديده جهاني شدن و اقتصاد ديجيتال، به حيات خود ادامه دهند. جهاني شدن اقتصاد مرز ارتباطات سنتي را در سازمان ها حذف کرده و دامنه آن را به تمام کشورهاي دنيا گسترده است.

امروزه مخاطبان سازمان ها را جمعيت و گروه محدودي تشکيل نمي دهند آنها مي توانند افرادي از کشورها، فرهنگ ها و تفکرات مختلف باشند و اين موضوع تغيير دهنده بسياري از رويکردها و روش هاي سنتي در روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان ها خواهد بود.

مسئله چالش برانگيزي که در سال هاي اخير، وارد حوزه روابط عمومي ها شده است بحث توسعه کاربري فناوري اطلاعات در فرايندهاي روابط عمومي است. چرا که فناوري اطلاعات، به عنوان يک دانش نوين، فرا رشته يي و تخصصي, استانداردها و الگوهاي خاص خود را دارد و در نتيجه, صرف استفاده از ابزارهاي آن نمي تواند گره گشاي مشکل سازمان در اطلاع رسانيِ مطلوب باشد. وجود تفکر سنتي در سازمان ها و بخش هاي روابط عمومي، باعث مي شود استفاده از فناوري اطلاعات هم، نتواند حرکت و جان تازه اي به فرآيند هاي ارتباطي سازمان و مخاطبانش ببخشد.

در اين شرايط آنچه مي تواند سازمان ها را در استفاده از دانش روابط عمومي و فناوري هاي ارتباطي و اطلاعاتي ياري دهد، وجود نگرش ها و راهبردهاي کلان و برنامه هاي اجرايي مناسب نسبت به موضوع و جايگاه روابط عمومي و اطلاع رساني در رده هاي مديريتي، ماموريتي و فناوري سازمان هاست؛ يعني بايد تفکر سنتي به تفکر سيستمي تبديل شود. سازمان بايد، براي فرآيند مديريت دانش و اطلاعات در برخورد با هر يک از گروه هاي مخاطبان، تعريف ها و ديدگاه هاي روشني داشته باشند و نسبت به فناوري هاي موجود و کارکردهاي قابل استفاده براي پوشش اهداف و برنامه هاي خود از آگاهي کافي برخوردار باشد. تمام اين شاخص ها, وقتي در کنار هم قرار مي گيرند که، مديريت و نظارت تخصصي و تلفيقي بر روابط عمومي و فناوري اطلاعات وجود داشته باشد.

با توسعه اينترنت و ظهور فناوري هاي مبتني بر وب سازمان ها ناگزير از حضور، فعاليت و تطبيق خود با   مولفه هاي فضاي مجازي هستند بنابراين بايد در ساختار سازمان و فرآيند هاي کاري آن بازنگري کنند و برخي از امور قبلي و برخي از کارهاي جديد را در محيط وب انجام دهند. در چنين شرايطي است که سازمان ها مي توانند روند هاي؛ سنتي روابط عمومي را با استفاده از عينک فناوري اطلاعات مورد بازنگري قرار دهند و روش ها و الگوهاي جديدي براي مديريت روابط عمومي ها در عصر جديد تعريف کنند که از آن, به مديريت روابط عمومي الکترونيکی تعبير مي شود.

فن آوریهای جدید اطلاعاتی به سرعت تغییر می کنند و سازمانها برای مجهز نگاه داشتن خود به آخرین فناوریها و جدید ترین اطلاعات ناگزیر به طور مستمر هزینه های هنگفتی متحمل می شوند.

از سوئی دیگر انتظاری که در سازمان برای توسعه کاربری فن آوری اطلاعات برای کاهش هزینه ها و اطلاع رسانی سریع وجود داشت تغییر کرده و امروزه فناوری اطلاعات به عنوان ابزار توانمند ساز برای مدیران و کارکنان سازمانها مطرح است.

در عصر ارتباطات و توسعه فرهنگی و ارتباطی به کارگیری فن آوری اطلاعات و ارتباطات از اصلی ترین ابزار توسعه محسوب می شوند در صورتی که این ابزار به کار گرفته نشوند عدم مقبولیت و مشروعیت را به دنبال خواهند داشت.

از عمده ترین دلایل به کار گیری روابط عمومی الکترونیک  به کارگیری بهینه منابع انسانی استفاده از فنون جدید و صرفه جوئی و بهره وری نیروی انسانی است.

ابزار الکترونیکی که در اختیار روابط عمومی ها خواهد بود شامل تلفن گویا،سایت اینترنتی،پست و نشریات الکترونیکی است که با توجه به گسترش روز افزون آنها برای برقراری ارتباط بهتر در اختیار روابط عمومی های الکترونیکی قرار می گیرد.

از سوی دیگر استفاده روابط عمومی ها از ابزار فناوری اطلاعات سبب در آمد زائی و ارتباط بهتر مخاطبان با سازمان مربوطه می شود . بنابر این فناوری اطلاعات می تواند هم به عنوان یک ابزار و هم به عنوان یک ایدئولوژی و تفکر مدیریت جامع در روابط عمومی ها کاربرد داشته باشد.

روابط عمومی الکترونیک باعث میشود تا هزینه تبلیغات سازوانها به شدت کاهش پیدا کند و همچنین سازمانها در سطح گسترده تر در جامعه معرفی شوند بنابر این شناخت کاربردهای فن آوری اطلاعات در روابط عمومی ها باید بیشتر مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد.

چکیده:
از وظایف مهم روابط عمومی ها ، اطلاع رسانی دقیق و به موقع به سازمان و مخاطبان عام و خاص و ایجاد همنوایی در ابعاد درون و بیرون سازمان است ، که با ساختن تصویر ذهنی مناسب از سازمان وبرخورداری از ابزارهای دقیق ارتباطی، مخاطبان را به استقبال از فعالیت ها و برنامه ها ترغیب و به توسعه روابط عمومی کمک می کند.

بدیهی است که امروزه  روابط عمومی ها باید همگام با تحولات و پیشرفت های روز دنیا حرکت کنند تا از هیچ نوع نوآوری و تکنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی دور نمانند.

هدف راه اندازی روابط عمومی الکترونیک، رسیدن به روزی است که بتــــوان تمام خدمات یک سازمان را به طور شبانه روزی ، بدون مراجعه فیزیکی مخاطبان آن سازمان و تنها از طریق اتصال به پایگاه های آن نهاد انجام داد.

روابط عمومی نقش مهم و برجسته ای در برخورد با مخاطبان دارد و علت ارتباط گسترده با تعداد زیادی از مخاطبان که روزانه به آن مراجعه و درخواست اطلاعات می کنند، می تواند روش مناسبی در اختیار مدیران سازمان ها و مؤسسات قرار دهد. همچنین به کمک روابط عمومی الکترونیک مردم می توانند نظرات خود را آسان تر و سریع تر به گوش مسؤلان سازمان برسانند، این کار از نظر سنجی هایی که انجام آن مستلزم صرف وقت و هزینه بسیار است جلوگیری می کند.

البته روابط عمومی الکترونیک» (EPR) تنها واژه ای نیست که این روزها به فن یا علم روابط عمومی مدرن اطلاق می شود. روابط عمومی جدید و مبتنی بر تکنولوژی اطلاعات Information Technology، انواع و اقسام مختلفی دارد و چه بسا دایره فعالیت هر یک از آنها با دیگری تفاوت اساسی داشته باشد. درقسمتی از این مقاله سعی می شود برخی از این مفاهیم بررسی و ابعاد و چارچوب آن مشخص شود. بدیهی است در نهایت آنچه مهم می باشد روح جدید حاکم بر این نوع از روابط عمومی است نه نام یا اصطلاحی که به آن فعالیت اطلاق می شود. در ایران نیز نشانه های قوی از رویکرد روابط عمومی ها به این پدیده های جدید مشاهده می شود.


تعداد صفحات : 41 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود