صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » مدیریت  »  بررسی اثربخشی حمایت مالی ورزشی شرکت ها بر جذب مشتری

بررسی اثربخشی حمایت مالی ورزشی شرکت ها بر جذب مشتری

این تحقیق در مورد بررسی اثربخشی حمایت مالی ورزشی شرکت ها بر جذب مشتری می باشد و اهداف و عوامل موثر بر حمایت مالی ورزشی شرکت ها را مورد بررسی قرار می دهد. این تحقیق به دانشجویان رشته های مدیریت ، اقتصاد ، تربیت بدنی و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.

مقدمه
از قدیم گفته اند که هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمی گیرد. این روزها که بحث اسپانسرینگ به ویژه در ورزش کشور به شدت داغ شده خیلی ها می پرسند چرا برخی شرکت های بزرگ برای اسپانسر شدن تیم های ورزشی سر ودست می شکنند.

اسپانسر به شخص حقيقي يا حقوقي اطلاق میشود كه به جهت كمك و حمايت مالي از فعالیت های کاری دیگران به انها كمك مالي نموده و به نوعي با با ديگران همكاري عملي داشته باشند تا هم منافع اسپانسر و هم منافع شخص يا شركت فعال تا حد زيادي تامين گردد.امروزه در جهان، حمایت های مالی به خصوص حمایت های مالی ورزشی بخش مهمی از فعالیت های بازاریابی را تشکیل می دهند. در ایران هم حمایت های مالی ورزشی روند رو به رشد را به خصوص در ورزش فوتبال طی می کند. بنابراین لازم است که مدیران شرکت ها از اثربخشی این نوع از فعالیت های بازاریابی اطلاعات کاملی کسب کنند تا بتوانند تصمیماتی از جمله تخصیص منابع برای حمایت های مالی ورزشی را به درستی اتخاذ کنند.

حمایت مالی شرکت ها
مبلغ سرمایه گذاری جهانی شرکت ها در بازار حمایت های مالی بطور تقریبی از ۲ بیلیون دلار آمریکا در سال ۱۹۸۴ به ۲۳ بیلیون دلار در سال ۱۹۹۴ افزایش پیدا کرده است و پیش بینی می شود به ۲۸ بیلیون دلار در سال ۲۰۰۴ و ۳۷ بیلیون دلار در سال ۲۰۰۷ برسد,در سال ۲۰۰۲ بیش از ۷۰ درصد دلارهای حمایت مالی در ورزش و رویدادهای ورزشی سرمایه گذاری شده است. در چنین محیطی حمایت های مالی ورزشی بعلت انعطاف پذیری اش، نفوذ گسترده اش و سطح بالای در معرض قرار دادن شرکت یا مارک تجاری، به یک ابزار بازاریابی مهم تبدیل شده است.

در حال حاضر كه اكثر ليگ هاي ورزشي به خصوص فوتبال به شكل حرفه اي درآمده اند و به خاطر اينكه مخاطبين بسياري را جذب خود ميكنند يك رقابت بين شركت ها براي حامي شدن رويداد ها و باشگاه هاي معروف و پر طرفدارشكل گرفته است. براي مثال در فصل ۸۸-۱۳۸۷رستوران زنجيره اي ماري براون با قراردادي ۳ ميليارد توماني به عنوان حامي اصلي تيم پرسپوليس معرفي شد. همچنين بازار مبل ايران در نيم فصل اول با ۵۰۰ ميليون تومان و بازار موبايل ايران براي نيم فصل دوم ليگ ۸۸-۱۳۸۷ با ۸۰۰ ميليون تومان حامي تيم استقلال شد. ساير تيم هاي ليگ برتري نيز از اين قرار داد ها مستثني نبودند براي مثال كارخانه ي ايران خودرو با ۴ ميليارد تومان حامي تيم پيكان قزوين در فصل ۸۸-۱۳۸۷ شد.

امروزه داشتن اسپانسر به صورت يك بخش لاينفك درآمد زايي در باشگاه ها است. بسياري از هواداران جوان تيم ها هنگام خريد پيراهن تيم مورد علاقه ي شان در صورتي آن را غير تقلبي مي دانند كه نام اسپانسر بر روي آن حك شده باشد. طرفداران به كالايي كه نام شركت آن به عنوان اسپانسر بر روي پيراهن تيم شان حك شده است علاقه نشان مي دهند. هواداران تيم ها محصولات اسپانسر تيم خود را جذاب تر از محصولات مشابه مي دانند. از سوي ديگر حمايت مالي از مسابقه ها توسط شركت هاي بزرگ، موفقيت باشگاه ها و اسپانسرها را تواما مهيا ميكند و هر دو طرف از اين معامله سود سرشاري ميبرند(کامران عشقی،۱۳۸۸). به علت رشد محسوس حمایت مالی ورزشی، درک اثربخشی حمایت مالی برای بازاریابان ورزشی و حامیان مالی اهمیت فراوانی دارد.

امروزه اكثر سازمان ها به دنبال اين هستند كه اثر بخشي فعاليت هاي بازاريابي خود را اندازه گيري كنند و بسنجند كه بر مبناي آن بتوانند بهترتصميم گيري نمايند. متاسفانه در ايران كمتر بدين مقوله پرداخت شده است و اگر هم كاري انجام شده باشد ميزان افزايش فروش( اثرات كوتاه مدت) را در نتيجه ي فعاليت هاي بازاريابي( تبليغات، حمايت هاي مالي و…) اندازه گيري كرده اند و عواملي چون جانبداري ورزشي هوادار، ميزان آگاهي، بهبود تصوير عمومي از شركت يا نام تجاري و قصد خريد كمترمورد بررسي قرار گرفته است.

شركت ها با صرف هزينه های زیاد به دنبال بازگشت سرمايه هستند ولي اينكه چگونه اثر بخشي فعاليت هاي بازاريابي خود را ارزيابي كنند به يك مساله تبديل شده است. در اين تحقيق اثر بخشي حمايت هاي مالي ورزشي در ميان طرفداران فوتبال (طرفداران ۲ تيم پرسپوليس و استقلال) در مسابقات فوتبال در ايران از طريق تجزيه و تحليل ساختارهاي اثر بخشي حمايت هاي مالي مورد سنجش قرار می گیرد. سطح جانبداري ورزشي، آگاهي از نام تجاري ،تصوير شركت و  قصد (نيت) خريد هواداراز عوامل مهمي هستند كه به وسيله ي آنها مي توان اثربخشي حمايت هاي مالي ورزشي را سنجيد.

فهرست مطالب
مقدمه
حمایت مالی شرکت ها
اهداف شرکت ها از حمایت مالی ورزش
تسریع شناخت برند
افزایش فروش
ارتباط با افراد خاص
توجه عموم مردم
عوامل موثر بر ارزش و قدرت حمایت مالی ورزشی
۱– پخش تلویزیونی مسابقات رسمی
۲- تعداد تماشاگر در استادیوم در طول یک فصل
۳- تعداد هواداران باشگاه
۴- حضور بازیکنان شاخص و مطرح در تیم (ستاره ها)
۵- حجم گردش مالی لیگ و جایگاه تیم در جدول مسابقات سه فصل قبلی لیگ مربوطه
۶- تعداد قهرمانی باشگاه در لیگ مربوطه در سطوح ملی ، قاره ای و جهانی
۷- تعداد قهرمانی در جام حذفی
۸- تعداد حضور در مسابقات جام باشگاه های آسیا
۹- عناوین و افتخارات باشگاه
۱۰– رنکینگ در بین باشگاه های آسیایی و باشگاه های جهان
۱۱- رنکینگ سایت باشگاه در بین سایت باشگاهها
۱۲- سطح و مقبولیت مدیران باشگاه
۱۳- تهرانی یا شهرستانی بودن باشگاه
۱۴- تعداد رشته های ورزشی فعال باشگاه
۱۵- تعداد آکادمی و مدارس ورزشی فعال باشگاه
۱۶- تعداد بازیکن حاضر در تیم های ملی رده ها و رشته های مختلف
۱۷- برخورداری از استادیوم اختصاصی
۱۸- برخورداری از کمپ تمرین اختصاصی
۱۹- برند و فعالیت سهامداران باشگاه
نتیجه گیری
منابع و مأخذ


تعداد صفحات : 28 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود